Google Analytics

När vi kör Google Analytics på din hemsida kan du se en massa intressanta saker...

Bl a följande:

  • Vilka sidor er kund besöker. 
  • Hur länge han/hon uppehåller sig på varje sida.
  • Om det är ett 'bounce'-besök. (Kunden hoppar ur direkt)
  • Hur kunden vandrar mellan olika sidor. I vilken ordning.
  • Varifrån besöken kommer (se nedan).
  • Om ni har en webshop: Vilka sökord som leder till vilka köp.
  • Hur mkt köper en kund för efter sökning på ett visst sökord.
  • osv osv

bild.jpg 

Det gula fältet, 'CPC',  är AdWords-resultat. 

'Organsikt reslutat' är när någon Googlar på företaget.

'Direct trafic', är når någon skriver in ert företagsnamn i sökfältet.

'Reffering Sites', är när någon kommer till hemsidan via någon annan sida. Kanske Eniro, eller Alla Bolag t ex. 

Den undre bilden visar sk 'bounce-rate', dvs de som går in på er hemsida, men bara 'studsar ut igen' efter några sekunder och aldrig går vidare från startsidan.

Där kan man se att vid besök på hemsidan som kommer från AdWords 'cpc', den gula, är det ovanligt att besökaren hoppar ur direkt.Besökaren uppehåller sig en längre stund och oftast på fler sidor.

 

 

 bild-1.jpg